Maak een minigame met Scratch

Welkom bij de workshop! Je leert hoe je je eigen minigame met Scratch maakt. Je kan starten door de stappen hieronder te volgen en het voorbeeld na te maken. Voeg daarna je eigen ideeën, plaatjes en regels toe om het spel compleet te maken. Onthoud: jij bent de programmeur, dus alleen jij bepaalt hoe het spel gaat werken!

Zie je het driehoekje aan het begin van deze zin? Dat betekent dat je meer kan lezen als je wil, maar dat hoeft niet perse. Klik op deze driehoek om te weten te komen hoe je je spel opslaat.

Scratch kan je spel automatisch opslaan als je ingelogd bent, zodat je je harde werk niet kwijt raakt. Om tijd te besparen heb ik een Scratch account voor je gemaakt die je kan gebruiken. De gebruikersnaam is rvp2022 en het wachtwoord is 2022rvp. Pas het wachtwoord of het emailadres alsjeblieft niet aan. Natuurlijk kan je ook zelf een account maken en gebruiken. Klik op de remix knop om je spel voor de eerste keer op te slaan.

Ontsnap uit het doolhof!

Open het voorbeeldproject. Je ziet als het goed is dit scherm, waar Giga aan het begin van een doolhof staat:

Klik op het driehoekje om meer te weten te komen over het scherm hierboven.

Druk op de groene vlag aan de rechter-bovenkant van het scherm. Daarmee start het spel. Maar... er gebeurt niets. Zelfs wanneer je op de pijltjestoetsen op je toetsenbord drukt. Dat komt omdat er nog geen scripts zijn. De programmeur, dat ben jij, moet het spel laten werken en Giga helpen te ontsnappen uit het doolhof.

Laat Giga bewegen

Om te beginnen, laten we Giga bewegen wanneer je op de groene vlag drukt. Ga naar de gele gebeurtenissen blokken en sleep het wanneer op de vlag wordt geklikt blok naar het midden van het scherm, naar het scriptsveld:

Alle scripts in Scratch starten met een gebeurtenis blok. Die blokken hebben daarom een hoedje op. Die vertellen wanneer er iets gebeurt. Nu moeten we nog een blok toevoegen om de computer te vertellen wat er moet gebeuren. We willen dat Giga naar rechts toe gaat. Voeg een blauw verander x met 10 blok toe:

Druk nog een keer op de groene vlag (en nog een keer en nog een keer). Wat gebeurt er?

Laat Giga bewegen met een pijltjestoets

Natuurlijk zou het beter zijn om de pijltjestoesten op het toetsenbord te gebruiken om Giga te laten bewegen, in plaats van de groene vlag. Sleep het wanneer spatiebalk is ingedrukt blok naar het scriptsveld. Verander het naar het wanneer pijltje rechts is ingedrukt blok:

Sleep nu het verander x met 10 blok zodat het verbonden is met het wanneer pijltje rechts is ingedrukt blok, zoals hier:

Klik nu op de groene vlag en druk een paar keer op het pijltje naar rechts. Wat gebeurt er?

Alle kanten op

Nu hebben we één pijltjestoets gedaan, om naar rechts te gaan. Kan je het afmaken voor alle richtingen? Links, naar boven en naar onder?

Probeer het eerst zelf. Lukt het niet? Spiek dan hieronder hoe je het werkend kan maken.

Lopen lopen lopen

Met deze scripts kan Giga in alle richtingen lopen:

Probeer het uit! Werkt het goed? Nog niet helemaal, toch? Giga kan nog steeds door de muren van het doolhof heen lopen. Laten we de scripts veranderen, zodat dat niet meer kan. We maken het zo dat wanneer Giga een muur raakt, ze terug gaat naar het begin van het doolhof.

Als je de muur raakt ben je af

Ga naar de gebeurtenissen blokken en pak een herhaal blok. Zet het onder een wanneer op de vlag wordt geklikt blok:

Je kan blokken in het herhaal blok zetten. Die blokken worden dan voor 'eeuwig' herhaald en herhaald. Een computer is heel goed in het herhalen van dingen. Zet een draai 15 graden blok binnen in het herhaal blok.

Druk nu op de groene vlag. Wat gebeurt er? Giga wordt er een beetje draaierig van. Probeer wat meer blokken toe te voegen binnen het herhaal blok, en kijk wat er gebeurt.

We willen Giga eigenlijk helemaal niet duizelig maken. We willen haar alleen terug laten gaan naar het begin van het doolhof als ze de muur raakt. Hiervoor moeten we de computer laten beslissen of Giga de groene muur aan het raken is. Dat kan met het als ... dan blok. Haal alles uit het herhaal blok, en stop dan het als ... dan blok erin.

We moeten de computer nog vertellen welke beslissing er gemaakt moet worden. Voeg een raak ik kleur ...? blok toe aan het als ... dan blok. Zie je dat de hoekige vorm van het raak ik kleur ...? precies goed is voor het gat in het als ... dan blok?

De kleur in het raak ik kleur ...? blok is nog niet goed. Het moet precies dezelfde kleur groen zijn als het groen in van de muren in het doolhof. Klik eerst op de kleurenkiezer knop, en daarna op het groen van het doolhof:

Nu moeten we vertellen wat de computer moet doen als Giga de groene muren van het doolhof raakt. Je kan het schuif in ... seconden naar X ... Y ... blok gebruiken om haar terug naar het begin te verplaatsen:

Speel nu het spel en zie wat er gebeurt als Giga de muur raakt.

Maak je spel compleet

Dit is alleen een begin van een spel. Voeg je eigen regels en sprites toe om het spel uniek en van jou te maken. Hier zijn wat ideeën, maar probeer er vooral zelf een paar te bedenken:

Gebruik je fantasie, werk samen met iemand anders, laat trots je werk zien, en vergeet niet om hulp te vragen. Veel plezier!