Maak deze eerste opdrachten met de micro:bit
Maak een aantal oefenvragen van de Beverwedstrijd.
De afgelopen periode heb je een eigen spel gemaakt in Scratch. Lees hier terug wat de eisen aan je spel zijn.
Als je nog niet zo ver bent met het maken van je spel, is het handig om er thuis aan te werken, een vakuur programmeren in te plannen of een vraag te stellen via de mail.
Je kan je spel thuis openen door eerst naar Scratch op codeindeklas.nl te gaan, en te klikken op Bestand → 'Uploaden vanaf je computer'. Vergeet het niet op te slaan voordat je afsluit (Bestand → 'Opslaan als').
Eisen aan het spel:
- Het is een spel. Je spel is leuk en uitdagend om te spelen. Het is dus een (beetje) moeilijk, maar wel mogelijk om het uit te spelen.
- Je spel heeft een duidelijk begin en einde.
- Als je op de vlag klikt moet alles klaar staan om het spel te beginnen. Dus bijvoorbeeld: de speler gaat naar de beginpositie, het eerste level staat klaar, de tegenstanders beginnen op de goede plek, de punten worden op nul gezet, enz.
- Het is jouw spel: jij hebt het spel en de spelregels bedacht. Niemand heeft precies hetzelfde spel als jij. Het mag wel een doolhofspel zijn (maar dat hoeft niet perse).
- Je hebt het spel zelf gemaakt. Heb je plaatjes of code van iemand anders gebruikt? Dan moet je voor die dingen een bronvermelding onder je beschrijving zetten. Gebruik geen code die je niet begrijpt.
- Je hebt er voldoende werk van gemaakt, vooral in de les, maar misschien ook een beetje thuis.
- Bonuspunten voor: een interessant spelidee, als het er bijzonder goed uit ziet, extra levels, eindschermen, punten/levens/tijd (variabelen), signalen, klonen, eigen blokken, humor, easter eggs, nog veel meer.
Je moet je spel vóór 4 november ingeleverd hebben, maar het liefst al voor 21 oktober. Het is geen probleem om het meerdere keren in te leveren. Lees hier hoe je je spel inlevert.
Maak de eerste opdracht van Scratch. Zorg ervoor dat je het project op je computer opslaat voordat je afsluit via Bestand → Opslaan als.
Je kan het project weer openen in Scratch via Bestand → Uploaden vanaf je computer.
Maak een opdracht waarin je een aantal sprites laat bewegen en van uiterlijk laat veranderen.