Programmeren
Introductie Scratch
Maak de eerste opdracht van Scratch. Zorg ervoor dat je het project op je computer opslaat voordat je afsluit via Bestand → Opslaan als.
Je kan het project weer openen in Scratch via Bestand → Uploaden vanaf je computer.
Programmeren
Beweging en uiterlijken
Maak een opdracht waarin je een aantal sprites laat bewegen en van uiterlijk laat veranderen.
Beweging en uiterlijken
Open en bekijk eerst het project. Klik hier om naar het project te gaan. Klik op een paar van de sprites om te kijken wat voor scripts erin staan. Klik ook op de vlag en kijk wat er al gebeurt. Je ziet dat de kat heen en weer loopt tussen X = -200 en X = 200 op Y = 0.
Maak daarna de opdrachten hieronder. Ben je klaar? Sla het project op in je OneDrive.
- Zorg ervoor dat de vleermuis heen en weer vliegt tussen X = -200 en X = 200 op Y = 100. Voeg hiervoor een extra 'schuif in' blok toe.
- Zorg ervoor dat de vleermuis zijn vleugels heen en weer doet door van uiterlijk te wisselen. Je kan bij de kat kijken hoe je dat doet.
- Je ziet linksonderin het scherm een eekhoorn. Zorg ervoor dat als je op de eekhoorn klikt, hij in 20 kleine stapjes omhoog komt, en daarna weer in 20 kleine stapjes naar beneden gaat.
- Je ziet een vissenkom staan. Zorg ervoor dat als de kat de vissenkom aanraakt, de vis zich verstopt en de kom dus leeg lijkt. Je kan hiervoor hetzelfde doen als bij het groen aanraken in het doolhof. Maar gebruik nu het lichtblauwe blok: 'raak ik ...?'.
- Je ziet linksbovenin een libelle. Zorg ervoor dat de libelle achter de muisaanwijzer aan vliegt. Gebruik hiervoor onder andere het 'richt naar muisaanwijzer' blok en het 'neem 3 stappen' blok.
- Je ziet dat er een appel naar beneden valt met zwaartekracht. Je kan de appel laten 'springen' met de spatiebalk. Zorg ervoor dat de appel niet valt als de appel de groene balk aanraakt.
Computervaardigheid
Touchpad, rechtsklikken en scrollen
Met het touchpad op je laptop kan je de muisaanwijzer besturen en scrollen. Je kan ook op twee verschillende manier 'rechtsklikken'.
Computervaardigheid
Stuur een mail met Outlook
Met Outlook kan je mails ontvangen en versturen. Stuur een mail naar de docent met aanhef, inhoud en ondertekening.
Computervaardigheid
Maak mapjes op OneDrive
Maak in OneDrive mapjes aan voor elk vak dat je hebt, zodat je daar je documenten voor school kan opslaan.
Computervaardigheid
Maak een document met Word
Maak een document met Word, en deel dat met een klasgenoot zodat je weet hoe je er samen in kan werken.
Computervaardigheid
Maak een bookmarkbalk
Maak een bookmarkbalk / favorietenbalk zodat je makkelijk bij alle sites van school kan komen.
Computervaardigheid
Installeer een adblocker
De meeste advertenties zijn vervelend en afleidend.
Op internet zijn er ook veel advertenties die misleidend zijn.
Installeer een adblocker, zodat je geen advertenties op internet meer ziet.
Computervaardigheid
Typsnelheidtest
Doe twee keer of meer de typsnelheidtest. Vul daarna het formulier in met je score.
Computervaardigheid
Vul de enquête in
Vul de enquête in met wat vragen over jou, computers en programmeren. Je moet inloggen met je schoolaccount.