Maak deze eerste opdrachten met de micro:bit
Ga naar MakeCode om deze opdrachten te maken:
- Maak een nieuw project (de naam maakt niet uit). Verbind de micro:bit met de drie puntjes linksonder.
- Maak een programma die een hart laat knipperen. Gebruik het "toon lichtjes" en "pauzeer" (basis) blok.
- Laat een ander figuur zien als je op knop A of B drukt, of als je de micro:bit schudt.
- Laat je naam over de lichtjes gaan. Gebruik hiervoor een "toon tekens" blok (basis).
- Maak een dobbelsteen. Gebruik hiervoor de blokken "bij schudden" (invoer),"toon nummer" (basis) en "kies willekeurig" (rekenen).
- Tel hoe vaak je op een knop heb gedrukt. Maak een variabele om de teller in op te slaan. Elke keer dat je op A drukt moet de teller met 1 verhoogd worden en laat je het nummer zien op het scherm.
- Laat twee micro:bits met elkaar praten. Gebruik daarvoor blokken uit 'Radio'. De twee micro:bits moeten op dezelfde radiogroep gebruiken. Zorg ervoor dat de ene micro:bit een zin verstuurt als je op A drukt. Zorg ervoor dat de andere micro:bit met 'wanneer de radio ontvangt receivedString' iets op het scherm zet als 'ie een zin ontvangt.
- Verzin zelf een mooi programma!
Maak een aantal oefenvragen van de Beverwedstrijd.
De afgelopen periode heb je een eigen spel gemaakt in Scratch. Lees hier terug wat de eisen aan je spel zijn.
Je moet je spel vóór 4 november ingeleverd hebben, maar het liefst al voor 21 oktober. Het is geen probleem om het meerdere keren in te leveren. Lees hier hoe je je spel inlevert.
Maak de eerste opdracht van Scratch. Zorg ervoor dat je het project op je computer opslaat voordat je afsluit via Bestand → Opslaan als.
Je kan het project weer openen in Scratch via Bestand → Uploaden vanaf je computer.
Maak een opdracht waarin je een aantal sprites laat bewegen en van uiterlijk laat veranderen.